Bedrijven van de CleanCampagne aan het woord

Ondertussen zijn er al veel organisaties actief bezig met het verduurzamen van hun bedrijf. Elk bedrijf is anders en zo passen er ook bij elk bedrijf weer andere maatregelen die genomen kunnen worden om energie te besparen. Wij spraken een aantal bedrijven over hun ervaring met de CleanCampagne, hier onder lees je hun verhalen.

 

Henkel Nedeland Operations B.V. te Scheemda

Duurzaamheid maakt al jarenlang onderdeel uit van Henkel Adhesive Technologies b.v. Met een meerjarenplan bestaande uit verschillende projecten gaan zij hun energieverbruik te lijf. Zelf vinden zij dat vanzelfsprekend want een bedrijf die zich wereldwijd profileert met toonaangevende innovaties, merken en technologieën kan niet achterblijven in duurzaamheid. Zo hebben zij onder andere in een jaar tijd 8% op hun energieverbruik bespaard met een enkel project. Toch besloten zij bij de CleanCampagne aan te kloppen toen zij hoorden van de informatieplicht. “We wisten niet precies hoe wij onze gerealiseerde en geplande duurzaamheidsprojecten bij handhaving moesten presenteren” aldus Silvan van der Tuuk, Savety Health & Environment Manager van het bedrijf. Hun presentatie bleek echter meer dan dik in orde toen zij dit presenteerden aan een van de CleanCampagne energieadviseurs: “De energieadviseur gaf aan dat we onze presentatie precies zo bij handhaving konden geven”. Ook staat Henkel nu dankzij de CleanCampagne onderaan de prioriteitenlijst van handhaving. Dat was dus een kort maar krachtig advies van de CleanCampagne. Nieuwsgierig naar wat de CleanCampagne voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan hier contact met ons op.

“Dankzij de CleanCampagne weten we zeker dat we voldoen aan de minimale wettelijke verplichting” – Silvan van der Tuuk

 

De Kleinstesoepfabriek

De Kleinste Soepfabriek is – in tegenstelling tot wat hun naam doet vermoeden – inmiddels geen kleine soepfabriek meer. Dertien jaar geleden werden er nog maar 116 potten per dag geproduceerd waar dat er tegenwoordig maar liefst 6.600 zijn. Niet onbelangrijk is dat duurzaamheid bij zowel het product zelf als de productie ervan een prominente rol speelt. Door middel van de door crowdfunding gefinancierde 658 zonnepanelen op eigen dak zorgt eigenaar Michel Jansen ervoor dat zijn biologische soepen en bouillons duurzamer worden geproduceerd. Door mee te doen met de CleanCampagne gaat hij nóg een stap verder. Zo is hij er niet alleen van verzekerd dat hij voldoet aan de minimale wettelijke verplichting voor energiebesparing, maar ook dat hij het (financieel) optimale uit zijn energiebesparende maatregelen haalt. Bij de CleanCampagne aangesloten energieadviseur Rick Visser (BMD Advies) bracht een bezoek aan het bedrijf voor het maken van een energiescan.

“Het is goed om stap voor stap een beter beeld te krijgen van wat er qua energie allemaal gebeurt in mijn bedrijf. Het is fijn dat ik via de CleanCampagne nu een beter beeld krijg van de mogelijkheden voor mijn bedrijf.” – Michel Jansen

 

Paviljoen Meerzicht

Energiebesparing stond hoog op de prioriteitenlijst toen Adriaan Roest begon met zijn onderneming Paviljoen Meerzicht. Zijn voorgangers hadden namelijk een energierekening van 1400 euro per maand wat een flinke hap uit de winst betekende. Drie zomers later heeft Adriaan een energierekening van 300 euro per maand en dat enkel door energiebesparende maatregelen. Hij heeft dit met eigen inzicht en mankracht voor elkaar gekregen dus zetten we hem graag in het zonnetje als voorbeeld voor andere ondernemers. Uiteraard zijn er veel ondernemers die minder bekend zijn met de mogelijkheden voor energiebesparing en daarom heeft de Natuur en Milieufederatie Groningen de CleanCampagne opgericht. De CleanCampagne helpt ondernemers inzicht te krijgen in het energieverbruik van hun bedrijf en brengt in kaart welke energiemaatregelen interessant zijn voor hen om te treffen. Door deel te nemen aan de Clean Campagne voldoen ondernemers tevens aan de minimale wettelijke verplichtingen, al gaat het advies dat ze ontvangen verder dan dat.

“Ik ben zeer begaan met natuur en milieu, maar als ondernemer wil je niet dat het iets kost. Gelukkig is dat ook totaal niet het geval en kun je er zelfs dikke winst mee maken. Ik snap niet waarom je dat geld zou laten liggen” – Adriaan Roest

 

Schilders de Vries

Roelof de Vries liet er geen gras over groeien nadat hij eenmaal besloten duurzamer aan de slag te willen met zijn familiebedrijf Schilders de Vries. Met zijn ideeën onder de arm stapte hij op een opdrachtgever af en zijn eerste duurzame opdracht was een feit. Sindsdien richt het schildersbedrijf zich op de bekende 3 P’s ‘People, Planet, Profit’ en heeft daar zelf nog de vierde P ‘Pleasure’ aan toegevoegd “Want duurzaamheid is ook gewoon erg leuk”. Als eerst ging het bedrijf aan de slag met hun logistiek en transport, want daar zat maar liefst 80% van hun impact op het milieu. Het bedrijf begon met één elektrische auto om ’s te testen en heeft nu 6 jaar later een geheel klimaatneutraal logistiek en transport. Uiteraard zijn er veel ondernemers die minder bekend zijn met de mogelijkheden voor energiebesparing en daarom heeft de Natuur en Milieufederatie Groningen de CleanCampagne opgericht. De CleanCampagne helpt ondernemers inzicht te krijgen in het energieverbruik van hun bedrijf en brengt in kaart welke energiemaatregelen interessant zijn voor hen om te treffen.

 “Het mooie aan verduurzamen is dat je het niet alleen hoeft te doen. Er zij heel veel bedrijven die bezig zijn met dit soort dingen en door samen te werken kom je veel verder” – Myrthe de Vries