Voorbeeldbedrijf Kleinstesoepfabriek blijft duurzaam groeien

Kleinstesoepfabriek is – in tegenstelling tot wat hun naam doet vermoeden – inmiddels geen kleine soepfabriek meer. Dertien jaar geleden werden er nog maar 116 potten per dag geproduceerd waar dat er tegenwoordig maar liefst 6.600 zijn. Niet onbelangrijk is dat duurzaamheid bij zowel het product zelf als de productie ervan een prominente rol speelt. Door middel van de met crowdfunding gefinancierde 658 zonnepanelen op eigen dak zorgt eigenaar Michel Jansen ervoor dat zijn biologische soepen en bouillons duurzamer worden geproduceerd. Door mee te doen met de CleanCampagne gaat hij nóg een stap verder. Zo is hij er niet alleen van verzekerd dat hij voldoet aan de minimale wettelijke verplichting voor energiebesparing, maar ook dat hij het (financieel) optimale uit zijn energiebesparende maatregelen haalt. Bij de CleanCampagne aangesloten energieadviseur Rick Visser (BMD Advies) bracht een bezoek aan het bedrijf voor het maken van een energiescan.

De fabriek
Dertien jaar geleden begon eigenaar Michel met de productie van 116 potten per dag waarbij de deksels er handmatig op werden gedraaid en de etiketten er één voor één opgeplakt. Hoe anders gaat dat nu. Per dag rollen er 6.600 potten van de band. De ingrediënten voor de soepen worden nog steeds handmatig samengevoegd, maar het vulproces is voor het grootste deel geautomatiseerd. Kleinstesoepfabriek maakt biologische soepen en bouillons met 40 verschillende smaken.

De energiescan
Voor de energiescan van de adviseur is een ochtend uitgetrokken. Tijdens het kennismakingsbezoek – op basis waarvan de offerte is opgesteld – is al een goed eerste beeld verkregen van het bedrijf. Tijdens de energiescan wordt dit verder uitgediept. Uitgebreide verbruiksgegevens, handleidingen van de aanwezige installaties en bouwtekeningen worden tevoorschijn gehaald. Deze zijn nodig om een goede berekening te kunnen maken van het energieverbruik en eventuele energieverliezen. Met deze informatie op zak start de rondgang. In alle ruimtes wordt bekeken welke installaties er staan en bepaald wat de geschatte bedrijfstijd is. Zo krijg je meteen een goed beeld waar het grootste verbruik zit. In het geval van de soepfabriek is dit de grote soepketel waar de bouillon 4 dagen en nachten in getrokken wordt. Michel: “Deze grote jongen trekt zo’n 2.800 liter bouillon per keer. Het is een oud model. Inmiddels hebben we een nieuwere variant gekocht die hiernaast staat. Daarvan wil ik de deksel nog isoleren om zoveel mogelijk warmteverlies te voorkomen.”

Veel winst voor de soepfabriek lijkt te zitten in het voorkomen van warmteverlies door bijvoorbeeld het isoleren van leidingen en het terugwinnen van warmte. Op verschillende plekken in het proces ontstaat warmte die vervolgens naar buiten wordt geblazen, zonde. De wens is dat deze warmte wordt afgevangen en bijvoorbeeld kan dienen voor ruimteverwarming.

Afwegingen
Als ondernemer kijk je bij het maken van keuzes altijd naar het financiële plaatje. Daarin maak je vervolgens de afweging of iets belangrijk genoeg is om in te investeren. Dat is voor Michel niet anders: “De stoomketel die buiten staat werkt op diesel”, vertelt hij. “Als je dit vergelijkt met gas, dan stoot diesel verhoudingsgewijs meer CO2 uit. Maar gezien de aardbevingsproblematiek hier in de provincie wil ik zo min mogelijk gas gebruiken. De diesel die wij gebruiken is CO2-gecompenseerd. Dat diesel duurder is dan gas is voor mij in dit geval niet van belang geweest. In dit geval is het voor mij maatschappelijk rendabel. In de toekomst hoop ik over te kunnen stappen op waterstof”

Enorm zonnedak door crowdfunding
Trots is Michel op de 658 zonnepanelen die op het dak van de fabriek liggen. Michel: “De banken wilden hier geen lening voor afsluiten. Daarom zijn we een crowdfundingsactie gestart, met succes. Het is echt bijzonder dat zoveel mensen betrokken zijn en hebben geholpen dit zonnedak voor elkaar te krijgen.”

Evaluatie
Michel kijkt tevreden terug op de ochtend. “Het is goed om stap voor stap een beter beeld te krijgen van wat er qua energie allemaal gebeurt in mijn bedrijf. Het is fijn dat ik via de CleanCampagne nu een beter beeld ga krijgen van de mogelijkheden voor mijn bedrijf. Ik ben erg benieuwd naar het energieadvies dat we straks toegestuurd krijgen.”

De CleanCampagne
De CleanCampagne maakt voor jouw bedrijf inzichtelijk welke energiemaatregelen er getroffen kunnen (en moeten) worden. De Natuur en Milieufederatie Groningen werkt hiervoor samen met onafhankelijke energieadviseurs. Zij stellen samen met jou een plan van aanpak op die bij de situatie van het bedrijf past. Daarbij biedt de CleanCampagne een aantal concrete vervolgacties aan waarmee je vervolgens aan de slag kunt.